Monday, November 15, 2010


10. Sweeper and Coffee Drinker, Stary Browar
Sprzątaczka i kawiarz, Stary Browar
Akryl na płótnie 80 x 80 cm
Mike Absalom 2010


On this day I sat in a Stary Browar coffee shop watching a uniformed woman cleaner with a mop. She was cleaning a circular landing at the top of an escalator in this largest of shopping centres. It was a snowy, muddy day, and as she cleaned each square metre of floor another fifty wet footprints tramped over it. She continued this thankless task for the full hour while I
sat there drinking my tourist coffee. When I returned three hours later she was still pointlessly polishing and re-polishing her patch. The Sisyphus of The Shopping Mall.


Tego dnia, popijając kawę w Starym Browarze, dostrzegłem sprzątającą kobietę w służbowym stroju z mopem. Sprzątała parkiet w kształcie koła przy ruchomych schodach największego centrum handlowego w mieście. To był dzień pełen śniegu i błota, każdy wytarty do czysta metr kwadratowy był ponownie pokryty dziesiątkami śladów mokrych, brudnych butów. Piłem kawę przez godzinę, jak na turystę przystało, a ona w tym czasie nie przerwała, choćby na moment, swojej niewdzięcznej pracy. Kiedy powróciłem w to samo miejsce trzy godziny później, ona bezskutecznie, choć niestrudzenie, sprzątała swój odcinek. Syzyf Centrum Handlowego.


Red broom, red shoes, faceless uniform, never stopping, never arriving. A face scribbled with the indelible lines of a life already exhausted. Outside horse chestnuts fall to the ground and I gather them up to plant a garden in Ireland. (Geometrical and manipulated sections repeat like moving blades parts in a factory. Heavy impasto and charcoal lines bring out the segments which are defined both by their bright colours and black linear interventions.

Czerwona miotła, czerwone buty, bezosobowy strój służbowy, w ciągłym ruchu, ale nie osiągające celu. Twarz pokryta nieusuwalnymi liniami życia, w większości już przeżytego. Na zewnątrz, kasztany spadają na ziemię, zbieram je, by je posiać w ogrodzie w Irlandii. (Geometryczne i przetworzone odcinki powtarzają się jak tryby fabrycznych maszyn. Mocny impast i pociągnięcia węglem wydobywają te fragmenty, które są wyróżnione jaskrawymi kolorami i czarnymi przecięciami.)

No comments:

Post a Comment